میزان مصرف لبنیات تازه بخصوص شیر

شیر گاوی که از صافی رد شده است تا لاکتوز آن از بین برود و آنزیم لاکتوز که به آن اضافه شده حاوی همان ارزش تغدیه‌ای شیر است.

مناسب برای: کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند.

تست: همان شیر گاو.

Image result for ‫لبنیات‬‎

پخت و پز: کاربرد شیر گاو را دارد.

بررسی: ارزش تغذیه‌ای در ۱۰۰ میلی لیتر شیر بدون لاکتوز:

۵۸ کالری، ۱۳۵ میلی گرم‌ کلسیم،۳.۵ گرم چربی، ۲ گرم چربی اشباع، ۲.۷ گرم شکر.

شیر گاو A2

این شیر تنها حاوی پروتئین A2 است. شیر گاو شامل مقادیری پروتئین، یک گروه از کازئین‌ها است. اگر به حساسیت‌های لاکتوز مبتلا هستید، شیر حاوی A2 را امتحان کنید.

مناسب برای: کسانی که به پروتئین شیر حساس‌اند.

تست: به خوبی شیر گاو

پخت و پز: مناسب همانند شیر گاو

بررسی: ارزش تغذیه ای آ دو  در هر ۱۰۰ میلی لیتر:

۶۴ کالری، ۱۲۰ میلی گرم‌ کلسیم، ۳.۶ گرم‌ چربی، ۲‌.۴ گرم چربی اشباع،۴.۷ گرم شکر.

شیر بز

یک فرآورده طبیعی لبنیات، از نظر تغذیه مانند شیر گاو مناسب است.

مناسب برای: انتخابی مفید برای کسانی که به شیر گاو حساسیت دارند، از آنجایی که چربی و لاکتوز کمتری دارد. برای چای، قهوه و شکلات داغ مناسب است.

تست: غلیظ، طعمی خاص، نسبتاً شیرین و گاهی کمی مزه‌ی نمک می‌دهد.

پخت و پز: مناسب برای اغلب دستورات غذایی.

بررسی: ارزش تغذیه‌ای شیر بز در هر ۱۰۰میلی لیتر:

۶۱ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۳.۶ گرم چربی، ۲.۵ گرم چربی اشباع، ۴.۳ گرم شکر.

سویا یا شیر سویا؟

شیر سویا از نظر پروتئین با شیر گاو قابل مقایسه و کم‌چرب است. غذاهایی که بر پایه سویا هستند، می‌توانند چربی خون را کنترل کنند که البته به ۲۵ گرم پروتئین سویا، یا ۳ تا ۴ لیوان شیر در روز لازم دارند تا به این مقصود برسند. بعضی از مارک‌ها با کلسیم و ویتامین A و D غنی شده‌اند.

مناسب برای: مصرف کنندگان غیر لبنی که به دنبال انتخاب‌های کم‌چرب هستند. مارک‌هایی را که حاوی کلسیم و ویتامین A و D هستند را انتخاب کنید. مخلوط خوبی برای چای و قهوه است.

تست: پرمغز و غلیظ

پخت و پز:مناسب برای پخت و پز. کیک نارگیلی و بلوبری غیرلبنی را با آن امتحان کنید.

بررسی: ارزش تغذیه‌ای در هر ۱۰۰ میلی لیتر شیر سویا:

۳۷ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۱.۷ گرم‌چربی، ۰.۲۶ گرم‌چربی اشباع ، ۰.۸ گرم‌شکر.

شیر بادام

ترکیبی از بادام و آب چشمه، این نوع شیر با کلسیم و ویتامین شامل ویتامین D و B12 غنی شده است.

مناسب برای: گیاهخواران و کسانی که نباید از فرآورده‌های حیوانی استفاده کنند. چون با ویتامین ب۱۲ غنی شده است. از این نوع شیر در نوشیدنی‌های گرم به خصوص قهوه لذت خواهید برد.

تست: مزه مغز دار و کم غلظت، برای مصرف هر روز نوع بدون شکر آن را انتخاب کنید.

پخت و پز: به همان اندازه شیر گاو استفاده کنید.

بررسی: ارزش تغدیه‌ای در هر ۱۰۰ میلی لیتر شیر بادام:

۱۳ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۱۰۱ گرم‌چربی، ۰.۱ گرم‌ چربی اشباع، ۰.۱ شکر.

شیر نارگیل

از فشرده‌ی نارگیل و با افزودن کلسیم‌ به آن تهیه می‌شود. در مقایسه با انواع دیگر گیاهی ، پروتئین آن کم و چربی اشباع شده در آن کمی بالاتر است.