/ماست لاکتیویا و دلایل مصرف آن
ماست پروبیوتیک

ماست لاکتیویا و دلایل مصرف آن

ماست یک ماده مغذی با است که همه افراد و به ویژه خانم ها باید بیشتر مصرف کنند. ماست های غنی شده با پروبیوتیک به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارند که در این مقاله به مزایای مصرف ماست پروبیوتیک اشاره می کنیم.

پیشگیری از پوکی استخوان (استئوپروز)
مصرف کلسیم و ویتامین D از پوکی استخوان جلوگیری می کند. کلسیم در تمامی سنین در حجم و استحکام استخوان نقش اساسی دارد و ویتامین D جذب کلسیم را بالا می برد. برای دارا بودن استخوان های محکم روزانه 800 تا 1000 میلی گرم کلسیم لازم است که سه لیوان ماست آن را تأمین می کند. امروزه بسیاری از انواع ماست ها با ویتامین D غنی شده است، روزانهIU 400 ویتامین D برای جذب کلسیم لازم می باشد.

کاهش خطر فشارخون بالا
در تحقیقات اخیری که در دانشگاه مادرید اسپانیا بر روی 5000 نفر انجام شد 50 درصد خطر فشارخون بالا در افرادی که روزانه 3-2 سهم ماست کم چرب مصرف می کردند کاهش پیدا کرد؛ دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که کلسیم موجود در لبنیات در باز شدن عروق و کاهش فشارخون نقش دارد.

ماست لاکتیویا و تقویت گوارش
باکتری‌های سالمی که در ماست پروبیوتیک وجود دارند، به تقویت میکروفلور روده* Intestinal microflora کمک می‌کنند که مسئولیت هضم و حفظ سلامتی دستگاه گوارش را بر عهده دارد. این باکتری‌های فعال، یعنی پروبیوتیک‌ها، می‌توانند به مقابله با بعضی از بیماری‌های گوارشی نیز کمک کنند، از جمله سرطان کولون، سندرم روده التهابی، یبوست، اسهال و عدم تحمل لاکتوز. بسیاری از افرادی که با مشکل عدم تحمل لاکتوز مواجه هستند، ماست پروبیوتیک را یک غذای تسکین‌دهنده می‌دانند، نه یکی از عواملی که باعث ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

* میکروفلور روده Intestinal microflora : فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتریها که به باکتریهای پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکولهای پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد.

 ماست پروبیوتیک و کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲
در مطالعات اخیر مشخص شده است که افزایش میزان استفاده از ماست پروبیوتیک مستقیما با کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ مرتبط است. ماست پروبیوتیک، گوارش را تقویت می‌کند و جذب مواد مغذی را در دستگاه گوارش بدن ارتقا می‌بخشد. این روند برای تنظیم قند خون در بدن ضروری است. طبق مطالعه مهمی که در International Journal of Cancer منتشر شده است، مصرف ماست پروبیوتیک با محافظت از بدن در مقابل ابتلا به سرطان کولورکتال مرتبط است. محققان می‌گویند که اثر محافظتی ماست پروبیوتیک در تمام گروه جمعیتی مشاهده شده و این مساله از نظر علمی اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌گفته آنان، پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های مفید و سالم به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کنند و از این طریق چنین تاثیر محافظتی و مهمی را به‌جا می‌گذارند.

ماست لاکتیویا و کمک به کاهش وزن و افزایش چربی‌سوزی
طبق گزارش‌های محققان دانشگاه تنسی، مصرف ماست پروبیوتیک با افزایش میزان چربی‌سوزی در بدن همراه است. مطالعه این محققان نشان می‌دهد که مصرف ۸۵ تا ۱۷۰ گرم از ماست‌های پروبیوتیک در طول روز و به مدت ۱۲ هفته، تقریبا میزان چربی‌سوزی را در بدن ۲ برابر بیشتر می‌کند. آنان می‌گویند که مصرف ماست پروبیوتیک و افزایش کلسیم دریافتی تا ۱۱۰۰ میلی‌گرم، میزان کاهش وزن را ۲۲ درصد و میزان چربی‌سوزی را ۶۱ درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، ناحیه شکم و دور کمر نیز بیشتر از قسمت‌های دیگر بدن تحت تاثیر استفاده از ماست پروبیوتیک قرار می‌گیرند.

ماست پروبیوتیک و تقویت سیستم ایمنی بدن
محققان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که ماست پروبیوتیک و دیگر محصولات تهیه‌شده از ماست می‌توانند سلول‌های تولیدکننده سیتوکین* Cytokine در روده را افزایش بدهند و از همین طریق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. حتی بعضی از مطالعات نشان‌دهنده آن هستند که اضافه کردن ارگانیسم‌های پروبیوتیک در دوران نوزادی به بدن نوزاد، می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های ناشی از ضعف سیستم ایمنی در دوران کودکی جلوگیری کند.