/فواید مصرف ویتامین D
ویتامین d

فواید مصرف ویتامین D

شاید اگر متوجه شوید که ویتامین D تفاوت چشمگیری با دیگر ویتامین‌ها دارد، تعجب کنید.

این ویتامین در واقع هورمونی موسوم به هورمون استروئید است، و چنانچه پوست در معرض نور خورشید قرار گیرد به واسطه‌ی کلسترول در بدن تولید می‌شود.

به همین دلیل، اغلب ویتامین D منسوب به ویتامین نور خورشید است. ویتامین D یک ماده محلول در چربی است و به انواع D-1، D-2 و D-3 تقسیم می شود. این ویتامین را از مواد غذایی حاوی آن نیز می توان دریافت کرد.

اما از آنجایی که این روزها امکان قرار گرفتن در معرض نور خورشید به حد کفایت وجود ندارد، ضرورت ایجاب می‌کند که افراد این ویتامین را از برنامه‌ی غذایی( یا مکمل‌ها) تامین نمایند.

مصرف ویتامین d از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا برای سلامت کامل ضروریست.

متاسفانه، تعداد انگشت‌شماری از غذاها حاوی مقادیر عمده‌ای ویتامین D هستند، به همین دلیل کمبود این ویتامین بسیار شایع است.

در واقع، بر اساس آمار منشر شده در سالهای ۲۰۰۶-۲۰۰۵، به طور قطع بیش از ۴۱.۶٪ از جمعیت امریکا از کمبود این ویتامین یا این هورمونِ حیاتی رنج می‌برند.

در این مقاله هر آنچه باید درباره‌ی ویتامین D بدانید گنجانده شده است.

ویتامین D و کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است سطح ویتامین D خون در افراد چاق، کم است.چربی بدن، ویتامین D را در خود اسیر می کند و به این ترتیب سطح ویتامین D در بدن کاهش می یابد. نمی توان گفت کمبود ویتامین d به خودی خود باعث چاقی است اما یک تحقیق نشان داده است که تامین ویتامین d بدن افراد چاق، باعث می شود این افراد راحت تر وزن کم کنند.

تحلیل استخوانی، زوال و شکستگی استخوان

مصرف این ویتامین به مقدار فراوان موجب پیشگیری از تحلیل، زوال و شکستگی استخوان در سالمندان می‌گردد.

ویتامین d و بیماری ام اس

بیماری ام اس در نواحی که از خط استوا دور هستند، بیشتر شایع است. سال ها محققان به رابطه ی بین نور خورشید ، سطح ویتامین D و این بیماری که به اعصاب آسیب می رساند مشکوک بودند. یک تحقیق نشان داد که این نقص ژن که خطر بیماری ام اس را بالا می برد، با سطح ویتامین D در بدن در ارتباط است. با این وجود، شواهد کافی برای افزایش سطح ویتامین D بدن برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس وجود ندارد.

سرطان

مصرف ویتامین D می‌تواند عامل پیشگیرانه‌ای در بروز سرطان قلمداد گردد. یکی از مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف ۱۱۰۰ واحد بین‌المللی از آن همراه با کلسیم خطر ابتلا به سرطان را تا ۶۰٪ کاهش می‌دهد.

ویتامین D و دیابت

تحقیقات نشان داده است که بین کمبود ویتامین D و دیابت نوع 2 رابطه است. آیا با بالا بردن سطح ویتامین D بدن، از دیابت در امان می مانیم؟ هنوز برای پزشکان کاملا به اثبات نرسیده است که با خوردن ویتامین D خطر ابتلا به دیابت کاهش می یاب یا نه. همچنین چربی اضافی بدن ممکن است نقشی در ابتلا به دیابت و سطوح پایین ویتامین D بازی کند.