راحت ترین راه حمل و نقل درون شهری

استفاده از موتور یکی از راحت ترین راه های حمل و نقل درون شهری در شهرهای پر جمعیت و به خصوص شهر تهران است.
میدان گمرک ، گمرک موتورهای تهران

اگر تهرانی باشی می دانی که موتور فروش ها را در میدان گمرک پیدا می کنی. اینجا یکی از دروازه های اصلی ورود به جمعیت حدودا سه میلیون نفری موتورسواران پایتخت است. ارزان و گران، با هر قیمتی می توان یک موتور سیکلت نو یا دست دوم خرید.

پیک آنلاین و موتور آشنای هوندا که حدود 500 کارخانه داخلی مجوز تولیدقطعاتش را دارند و تازه این آمار تولیدی های زیر پله ای را شامل نمی شود، تا انواع موتورهای ژاپنی و اروپایی که «موتور کار» نیستند و برای تفریح به درد می خورند. قیمت آنها از 2 میلیون تومان شروع می شود و به بالای 10 میلیون تومان هم می رسد. موتورهای هوندا هم بسته به کارخانه سازنده از حدود 200 هزار تومان به بالا قیمت دارند. موتور کار یعنی یک موتور ارزان قیمت ساده که سر صبح سوارش شوی و خیابان های شهر را بالا و پایین کنی، یا بار و نفر و نامه پیک کنی و آخر شب خسته و کوفته برگردی خانه. در بازار گمرک حتی می توان با قیمت ارزان تر هم موتور دار شد. به قول یکی از فروشنده ها: اینجا می توانی با چند بلیط اتوبوس هم موتور بخری!! البته که آقای فروشنده مزاح می کنند، اما ارزان ترین موتوری که نشانم می دهد یک هوندای 125 قراضه است که تضمین می کند «راه می رود» و با چانه زدن به قیمت 45 هزار تومان هم راضی می شود.
دیگر به این قراضه گی هم نه، یک موتور هوندای 125 به قیمت 280 هزار تومان خریدم. تصمیم گرفتم برای تجربه یک روز موتور سواری ، یک موتور هوندا بخرم و غروب همان روز بفروشم. پیرمرد فروشنده تضمین می کند :ˈاگر تصادف نکنید و سالم برگردانی، 35 هزار تومان کم می کنم و موتور را پس می گیرم.ˈ
همراه با من دو جوان 17 -18 ساله هم یک موتور دسته دوم به قیمت 75 هزار تومان می خرند. می پرسم : موتور داشتن به چه کارتان می آید. یکی از پسر ها می گوید : پدرم نمی داند که موتور خریده ام. خودش در جوانی موتور داشته و یک بار تصادف کرده بوده و دو ماه بیمارستان بوده. خیلی با موتور مخالف است و گفته اگر بفهمم خریده ای خودم موتورت رو آتش می زنم!» می گویم : «پس چرا موتور خریدی؟» دوستش می گوید : «موتور خیلی لازم داریم. باید وسیله می گرفتیم . ما در کار پخش سیستم های کامپیوتری هستیم و هر روز چند جای شهر می رویم.» دوستش اما می گوید: «نه خیر!، موتور سواری دوست داریم و می خواهیم استقلال داشته باشیم. همین»
پارکینگ های اطراف میدان گمرک شاید چندهزار موتور نو و دسته دوم را در خود جای داده اند. ماهانه حدود 85 تا 90 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور پلاک می شود که این تعداد در سال به یک میلیون دستگاه می رسد. سهم تهران از این تعداد روزانه 1500 موتور سیکلت است.