/تاثیر بسیار زیاد صبحانه صحیح

تاثیر بسیار زیاد صبحانه صحیح

مطالعات انجام شده نشان از تاثیر بسیار زیاد تغذیه صحیح در میزان قدرت یادگیری افراد، خصوصا دانش‌آموزان و دانشجویان دارد به‌طوریکه کارشناسان و صاحب‌نظران معتقد هستند که نخوردن صبحانه اثرات منفی مشهودی بر میزان یادگیری افراد دارد.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر و علی‌رغم کاهش تعداد اعضاء خانواده‌ها، به‌ دلایل مختلف مانند شاغل بودن پدر و مادر، صبحانه و صرف آن خصوصا در دانش‌آموزان به فراموشی سپرده شده و کمتر به آن توجه می‌شود.

صاحب‌نظران و کارشناسان تاکید دارند که افراد حتما وعده صبحانه را در فضایی آرام و با استفاده از مواد مغذی، صرف کنند تا ضمن کسب انرژی‌ لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه، توانایی‌های مغزی خود را ارتقاء بخشند. یکی از تاثیرات مهم حذف وعده صبحانه یا مصرف دیر هنگام آن، کاهش توان یادگیری در دانش‌آموزان است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: در شرایط ناشتایی کوتاه مدت طبیعی، مکانیسم هموستاتیک، گلوکز خون را در سطحی نگاه می‌دارد که به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود، اما اگر مدت زمان ناشتایی طولانی‌تر باشد، نگهداری قندخون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد، دشوارتر شده، یادگیری و تمرکز حواس مختل می‌شود.

زینب رشیدی افزود: بررسی‌های انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که افزایش نسبی قندخون موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری دانش‌آموزان می‌شود؛ یکی از دلایل افزایش یادگیری به علت بالا رفتن قندخون، ساخته شدن “استیل کولین” است که نقش آن در تقویت حافظه، به اثبات رسیده است.

او تداوم در نخوردن صبحانه خارجی یا ایرانی و تبدیل به عادت شدن را موجب کمبود دریافت مواد مغذی روزانه موردنیاز فرد دانست و اضافه کرد: صبحانه در وعده‌های دیگر جایگزین نمی‌شود و در نتیجه کمبود کالری، ویتامین‌ها و املاح را به همراه دارد.

این کارشناس تغذیه دانشگاه، ادامه داد: مطالعات جدید نشان می‌دهد، دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند؛ نخوردن صبحانه و ناشتایی طولانی مدت موجب افت قندخون شده و در وعده ناهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری خورده می‌شود که در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

رشیدی افزود: برای اینکه دانش‌آموزان اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعت‌های ابتدای شب صرف کنند و شب‌ها در ساعت معین بخوابند تا صبح بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.

این کارشناس توصیه کرد: اگر والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، مشوق دانش آموزان برای صرف صبحانه هستند؛ پدر و مادرها باید سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود آموزش دهند.

وی اضافه کرد: غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم، عدسی و آش، بیشتر مورد علاقه دانش آموزان هستند و از ارزش غذایی بالایی برخوردارند که می‌توان به عنوان وعده صبحانه برای کودکانمان تهیه کنیم.

رشیدی تاکید کرد: غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و مربا، نان و کره و عسل، نان و کره و خرما، همراه با یک لیوان شیر، یک صبحانه سالم و مغذی برای دانش آموزان است.

این کارشناس تغذیه معتقد است که یکی از دلایل نخوردن صبحانه در دانش آموزان، تکراری و یکنواخت بودن آن است؛ تنوع در صبحانه، آنان را به خوردن صبحانه متمایل کرده و عادت خواهد داد.

به گزارش ایسنا، دانش‌آموزانی که مواد مغذی لازم را برای یک روز و از طریق صرف صبحانه کسب کرده باشند، عموما شاداب‌تر و فعال‌تر در مدرسه حاضر شده و مشارکت آنان در فعالیت‌های جمعی بیشتر است و در آینده نیز حضوری موثرتر در ارتباطات اجتماعی خواهند داشت.